رفع سوزش فلفل از دست، دهان و چشم

[ad_1]

 از بین بردن سوزش بعد از خوردن فلفل, درمان سوزش دهان بعد از خوردن فلفل

درمان سوزش ناشی از فلفل

رفع کردن سوزش فلفل از دست، دهان و چشم

کپسایسین ماده ای میباشد که درون فلفل وجود دارد و سبب تندی فلفل و طعم و مزه دادن به غذا می شود، همچنین می تواند سبب حس سوزش شدیدی شود که برای چندین لحظه یا حتی ساعت ها ادامه داشته باشد.

 دلیل ایجاد سوزش در دهان:

دلیل ایجاد سوزش در دهان پس از خوردن فلفل، مولکولی به نام کپسایسین (capsicin) میباشد.

جالب میباشد بدانید این مولکول به قدری زورمند میباشد که اگر یک گرم از آن را در یک کاسه 10 لیتری آب حل کنید باز هم تندی خود را دارد.

چرا زمانی که فلفل می خوریم حس سوختگی می کنیم؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدهیم بهتر میباشد بفهمیم، مزه چیست و چگونه کار می کند؟

سطح زبان مملو از پُرزهای چشایی میباشد. هر پُرز دارای جوانه های بسیاری میباشد و هر جوانه ده ها سلول حسی دارد که به مغز حکم می فرستند. این سلول ها روی سطح خود گیرنده هایی دارند که شبیه به قفل هستند. شکل این قفل ها با هم تفاوت می کند و هر کدام مسئول پذیرفتن یک نوع مزه میباشد.

برخی از آن ها تنها به سردی و گرمی پاسخ می دهند. وقتی ما یک نوع غذا یا نوشیدنی مصرف می کنیم، مولکول های غذا داخل قفل مربوط به خود می شود و سلول های حسی، پیام مربوط به آن مزه را به مغز می فرستند.

بیشتر بخوانید:  دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

هر چه عدد پیام های مخابره شده بیشتر باشد، شما آن مزه را بهتر احساس می کنید.

همان طور که گفته شد مولکولی به نام کپسایسین سبب بروز احساس سوزش در فلفل میباشد، اما نکته جالب اینجاست که قفل گیرنده این مولکول در سطح زبان، با قفل گیرنده احساس گرما یکسان میباشد، بنابراین سلول های قفل با گرفتن این مولکول، احساس داغی را به مغز مخابره می کنند و مغز پیغام “خطر، آتش گرفتن” را به دهان ارسال می کند.

جالب تر آن که سلول های حسی و قفل های آن ها تنها در سطح زبان وجود ندارند و در سطح بدن پخش هستند. به همین دلیل اگر فلفل را دور دهان یا روی پلک چشم بمالید، همین حس را ایجاد می کند، حتی اگر فلفل خیلی سریع باشد می تواند سبب التهاب پوست شود.

اگر پس از خوردن فلفل حس سوختگی کردید، فراموش نکنید که خوردن آب درمان آن نیست، چون این مولکول در آب حل نمی شود؛ اما اگر مقداری شیر، ماست یا روغن بخورید به سرعت احساس سوختگی و سوزش از بین می رود.

رفع سوزش فلفل از دست، دهان و چشم

علت سوزش بعد از مصرف فلفل,درمان سوزش دست از فلفل

راههای از بین بردن سوزش ناشی از خوردن فلفل

درمان سوزش دهان با خوردن فلفل

زمانی که دهان شما با خوردن فلفل می سوزد تمرکزفکر کنید از نوشیدن آب خودداری کنید. زیرا کپسایسین  در آب حل نمی شود و آب سبب پخش شدن آن در دهان می شود. و سوزش را به کل دهان انتقال می دهد.

بیشتر بخوانید:  از بین بردن بوی دوده و دود از لباس، فرش و لوازم داخلی

* خوردن لبنیات خنک

پس از خوردن فلفل و سوختن فورا از ماست استفاده کنید. خوردن ماست، شیر و دوغ سبب کم شدن سوزش دهان می شود.

* استفاده از روغن های گیاهی

مالیدن روغن های گیاهی روی زبان سبب کاهش سوزش دهان می شود. بهتر میباشد مقداری کره بادام زمینی مصرف کنید.

* استفاده از غذاهای نشاسته دار

اگر هنگام غذا خوردن از فلفل استفاده کردید و ماست و دوغ  در معرض نبود از غذاهای نشاسته دار مشابه برنج یا نان و یا سیب زمینی استفاده کنید تا سوزش را کمتر کند. با مصرف چند قاشق و یا چند لقمه سوزش رفع می شود.

* مصرف گوجه فرنگی

مصرف گوجه فرنگی به دلیل اسیدی بودن سبب کاهش سوزش دهان می شود.

روش های از بین بردن تندی ناشی از فلفل, از بین بردن تندی ناشی از فلفل

از بین بردن سوزش دست بعد از خرد کردن فلفل

درمان سوزش دست و یا صورت بعد از ارتباط با فلفل

* از شیر استفاده کنید

سریعا موقعیت را با شیر بشویید تا سوزش کمتر شود. اگر سوزش زیاد بود مقداری شیر خنک را داخل کاسه ای بریزید و دست خود را داخل آن قرار بدهید. مدتی نگه دارید تا سوزش کمتر شود.

* مقداری روغن گیاهی مشابه روغن زیتون روی موقعیت سوزش بمالید تا سوزش کمتر شود.

بیشتر بخوانید:  مدل گیفت های شب یلدا

* مالیدن خمیر دندان به خصوص خمیر دندان نعنایی سوزش را کمتر می کند.

* یکی از راههای کاهش سوزش ناشی از فلفل، زدن سرکه سیب به موقعیت سوزش می باشد.

درمان سوزش دهان با فلفل,روش های درمان سوزش ناشی از فلفل

درمان سوزش چشم ناشی از فلفل

برای رفع سوزش چشم با فلفل

گاهی اوقات افراد مرتکب اشتباهی می شوند که پس از خرد کردن فلفل دست های آغشته به فلفل را به چشم هایشان می زنند. این کار سبب سوزش خیلی چشم می شود.

* هرگز چشم را نشویید زیرا همانطور که گفتیم کپسایسین در آب حل نمی شود و سبب پخش شدن آن می شود و ناحیه ی بیشتری آغاز به سوزش می کند.

* برای اینکه سوزش چشم تان کمتر شود. ابتدا پنبه ای پاکیزه را به شیر خنک آغشته کنید و در محلی که می سوزد قرار بدهید. این کار سبب کمتر شدن سوزش می شود.

امکان دارد این کار نیاز به دوباره‌کاری داشته باشد.

* گریه کردن سبب کاهش سوزش می شود. سعی کنید اشک بریزید تا اشک ها به اقبال های سریع مالیده شود و سوزش کمتر شود. وجود نمک در اشک سبب کاهش سوزش می شود. بنابراین اگر اشک تان نمی آید می توانید از مقداری آب نمک تهیه کنید و با پنبه یا پدی پاکی روی موقعیت سوزش بگذارید.

اگر در دید شما تاثیر گذاشته بود و با گذشت دوران بهتر نشدید به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]