نکات کاربردی و مهم انحصار وراثت

انحصار وراثت و تقسیم دارایی خود بین فرزندانتان می‌تواند دلهره آور باشد. آیا منطقی است که همه چیز را به طور مساوی تقسیم کنیم؟ یا باید ترتیب دیگری را برای انحصار وراثت در نظر بگیرید؟ انتخاب های امروز شما چه تاثیری بر فرزندانتان در آینده دارد؟

مدارک و مراحل انجام انحصار وراثت

انحصار وراثت و درخواست انحصار وراثت باید موارد متفاوتی را دربرگیرد، این موارد را میتواند موضوعاتی همچون، مشخصات فردی، اقامتگاه قانونی متقاضی یا متقاضیان متوفی باشد. ضمنا همگی بازماندگان باید در این مقوله اقدام به ارایه مدارکی کنند که در پیوسته این مدارک را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

مدارک انحصار وراثت

گواهی فوت متوفی صادر شده از سوی اداره ثبت احوال

کپی شناسنامه وراث

کپی عقدنامه همسر متوفی در صورت لزوم (تنها همسر که در عقد دایم با متوفی باشد از وی ارث می‌برد )

فرمی به عنوان استشهادیه که دال بر محدود بودن وراث به افرادی که درخواست نمودند باشد و این فرم باید مشخصات تمامی اشخاص مربوطه را داشته باشد.

گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث به اداره امور اقتصادی و دارایی آخرین محل اقامت متوفی. در این مرحله صرفا مشخصات متوفی و اموال و دارایی های وی در فرم مخصوصی به اداره دارایی اعلام می‌شود و نیازی به پرداخت مالیات نیست.

بیشتر بخوانید:  ۱۲۰سالگی پارکینگ های طبقاتی به روایت تصویر

رسیدگی به دعاوی درباره احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه، زرتشتی، کلیمی یا مسیحی در هر مورد بر اساس قواعد همان دین و آیین می‌باشد. لذا در صورتی که متوفی از اقلیت های مذهبی مذکور در بالا باشد نظر مرجع مذهبی مربوطه درباره تقسیم ماترک باید به اتفاق درخواست ارائه شود.

مراحل انحصار وراثت

برای بررسی تمام  مراحل انحصار وراثت، معمولا اطلاع از دو مساله اهمیت دارد:

  • اطلاع از فرایند دریافت اسناد دربرگیرنده گرفتن گواهی فوت، استشهادیه و غیره.
  • انجام اقداماتی که به طور اختصاصی به دفاتر خدمات قضایی و شورای حل اختلاف مرتبط است.

بنابراین مراحل تقاضای انحصار وراثت را به دو بخش بالا تقسیم می‌کنیم.

گواهی انحصار وراثت چیست؟

انحصار وراثت یعنی در بین تمامی اموال و دارایی های متوفی سهم هر یک از وراث مشخص و معین شود. گواهی انحصار وراثت را باید از شورای حل اختلاف آخرین سکونتگاه متوفی دریافت نمود.

تقسیم ارث و انحصار وراثت به طور مساوی بین فرزندانتان به این معنی است که همه به یک اندازه دریافت خواهند کرد. اگر دو فرزند داشته باشید، هر کدام 50 درصد دریافت می‌کنند. اگر پنج فرزند دارید، هر کدام 20 درصد از دارایی شما را دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:  هدایای تبلیغاتی برای خانم‌ها

 

اگر همه فرزندان شما در زندگی موقعیت مشابهی داشته باشند، ارث مساوی برای خانواده شما ایده خوبی است. همگی از نظر عاطفی افرادی توانا و مسئولیت پذیر هستند.

همه بچه ها حمایت مالی یکسانی از والدین خود دریافت کرده اند، چه شهریه دانشگاه، چه ماشین اولشان، یا شاید پرداخت هزینه عروسی یا پول خرج کردن برای خانه. اگر فرزندان شما به کمک مالی فوری نیاز ندارند و همه آنها مسئول کسب درآمد برای خود هستند، منطقی است که دارایی خود را به طور مساوی بین آنها تقسیم کنید.

 

اگر دارایی‌های املاک شما شامل پول و دارایی‌های مشهود (مثلاً خانه، وسیله نقلیه، هنر، جواهرات) می‌شود، برای اینکه این دارایی‌ها را به طور مساوی تقسیم و انحصار وراثت کنید، ابتدا باید ارزش مالی هر کدام از دارایی های مشهود را تعیین کنید.

سپس، باید تصمیم بگیرید که کدام فرزند باید هر مورد را به ارث ببرد و تفاوت در مقادیر مالی را بین فرزندان دیگر خود جبران کنید. به عنوان مثال، اگر تصمیم دارید بزرگ‌ترین فرزند خود را در خانه خود بگذارید، ممکن است درصد بیشتری از دارایی‌های مالی خود را به فرزندان دیگر خود بدهید تا تفاوت را جبران کنند.

بیشتر بخوانید:  پرواز “مرد آهنی واقعی” با جت‌پک

کدام بازماندگان از متوفی ارث می‌برند

دو گروه حق درخواست صدور گواهی و تصدیق انحصار وراثت دارند.

 

  • وراث: افرادی هستند که به دلیل قرابت نسبی یا سببی خویش را وارث فرد فوت شده می‌دانند و از این رو جهت صدور گواهی انحصار وراثت به دادگاه مراجعه می‌کنند.
  • ذی نفعان: علاوه بر ورثه، افراد صاحب نفع نیز می‌توانند خواهان صدور گواهی حصر وراثت باشند.

برخی از این افراد عبارتند از:

الف- طلبکاران متوفی

ب- وصی: برخی مواقع لازم است ورثه تعیین شود تا وصی بتواند وصیت را نسبت به آنها اجرا کند. کسی که وصیت به سود او شده، می‌تواند از ورثه نباشد اما چون میزان وصیت بیش از ثلث اموال متوفی است، نیازمند تایید بازماندگان است.

ج- صاحبان نفع: که با اثبات وراثت سایرین می‌توانند احقاق حق خودشان را بنمایند. مانند فردی که سابقا مالی، از متوفی خریده اما قبل از انتقال رسمی فوت کرده و حال انتقال رسمی توسط ورثه لازم باشد.

این افراد، افرادی هستند که از متوفی ارث می‌برد و به نوعی دارای سهم از اموال و دارایی های متوفی هستند.