چرا تبریز شهر اولین هاست؟

شاید شما هم شنیده باشید که تبریز شهر اولین هاست! اگر شنیده باشید که احتمالاً این سوال برای شما پیش می آید که چرا به شهر تبریز اولین ها گفته می شود. تبریز شهری در استان آذربایجان شرقی است و از همان ابتدا مرکز بازرگانی، ارتباطی، نظامی، سیاسی و اداری این منطقه به حساب می آمد. این شهر زیبا جاذبه های بسیار دیدنی دارد و پیشنهاد می کنیم که با اجاره سوئیت در تبریز برای چند روز هم که شما از بازدید این شهر لذت ببرید. اما اگر می خواهید پاسخ این سوال را بگیرید که چرا تبریز شهر اولین هاست؟ در این مقاله به بررسی کامل این موضوع می پردازیم.

تبریز شهر اولین ها؛ چرا این لقب برای تبریز گفته می شود؟

همه ما می دانیم که تبریز یکی از مهدهای تمدن و جذابیت در ایران است و دلیل آن هم به مسائل مختلفی برمی گردد. جالب است بدانید بسیاری از مواردی که در ایران به وجود آمده، در شهر تبریز انجام شده است و به همین دلیل است که به تبریز لقب شهر اولین ها گفته می شود. در این بخش می خواهیم به بررسی اولین مواردی که در تبریز متولد شده است بپردازیم تا دلیل این لقت برای تبریز را بدانید:

·        چاپخانه و صنعت چاپ

به صورت قطعی مشخص نیست که چه کسی اولین بار چاپخانه را در ایران راه اندازی کرده است اما تاریخ نویسان می گویند که این صنعت به سال 1227 بر می گردد. میرزا زین العابدین تبریزی اولین چاپخانه سربی را راه اندازی کرد که در آن با حروف فارسی و عربی امکان چاپ وجود داشت.

البته در آن زمان هنوز کلمه چاپخانه به کار نمی رفت و بیشتر با نام های بصمه‌خانه، دارالطباعه و باسمه‌خانه شناخته می شود. یکی از دلایلی که باعث شده تا تبریز به شهر اولین ها شناخته شود، همین موضوع است.

بیشتر بخوانید:  چرا باید عطر و ادکلن را به صورت آنلاین خرید کنیم؟

·        فرهنگ و ادبیات

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا شهر تبریز به عنوان شهر اولین ها شناخته شود، فرهنگ و ادبیات آن است. اولین کتابخانه دولتی ایران در سال 1300 در شهر تبریز راه اندازی شد و نام آن، کتابخانه عمومی تربیت شد. همچنین در زمینه ادبیات و نویسندگی اهالی شهر تبریز به عنوان پیشگامان شناخته می شوند که توانستند مطالب را با زبانی ساده و قابل فهم منتشر کنند. همچنین در سال 1319 هجری قمری اولین کتاب نثر برای کودکان توسط میرزا عبدالرحیم زاده تبریزی نوشته شد. از طرف دیگر، اولین کتاب مصور کودکان هم با بهره گیری از اشعار ایرج میزرا و نقاشی سید رضا تبریزی در تبریز چاپ شد.

·        آموزش و پرورش

یکی از افراد بسیار برجسته در زمینه آموزش و پرورش که تلاش زیادی کرد، میرزا حسن رشدیه است. این فرد در دوران جوانی به بیروت، استانبول و کشور مصر سفر کرد تا نزدیک ترین شیوه تدریس در دبستان های مناطق مختلف را بررسی کند. او توانست اولین مدرسه ابتدایی ایران را در تبریز افتتاح کند و مدرسه رشدیه نام گرفت. مهم ترین نکته ای که در مورد این مدرسه وجود دارد، این است که استفاده از اصول آموزش الفبا در سراسر ایران رواج پیدا کرد و در واقع، روش او توانست مفید و کاربردی واقع شود.

·        سینما و هنر

اولین سینمای ایران در سال 1279 در تبریز افتتاح شد و نام آن سینما سولی بود. سالن این سینمای بزرگ در کنار کلیسای کاتولیک ها قرار داشت. جالب است بدانید که تنها 5 سال از افتتاح سینما در ایران گذشته بود که این سینما در شهر تبریز افتتاح شد. اگر بخواهیم به بررسی بیشتر سینما و هنر بپردازیم، تبریز در عرصه هنرهای نمایشی هم پیشتاز است و اولین نمایش ها در زمان ناصرالدین شاه در شهر تبریز صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید پاستا پز صنعتی برای فست فود

همچنین پایه و اساس عکاسی ایران هم در تبریز صورت گرفت و ملک قاسم میرزا در سال 1785 میلادی نقش بسیار مهمی در آن داشت.

·        تکنولوژی

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا تبریز به شهر اولین ها معروف شود، این است که در سال 1280 فردی به نام قاسم خان ولی توانست اولین مرکز تلفن ایران را راه اندازی کند و پس از مدتی به عنوان اولین شهردار تبریز برگزیده شد. همچنین اولین مرکز برق ایران هم در شهر تبریز پایه گذاری شد و توانست خیابان مجیدی یا مجدالملک را روشن کند.

·        اقتصاد

جالب است بدانید که اولین پولی که در ایران چاپ شد، چاو نام داشت و مربوط به زمان مغول و سال 693 هجری در تبریز است. ایده ساخت ضراب خانه در دوران عباس میرزا نایب السلطنه ولیعهد تبریز بود. در نهایت در سال 1298 هجری اولین ضرابخانه ماشینی به طور رسمی در ایران شروع به فعالیت کرد. در نهایت در سال 1285 اولین اتاق بازرگانی در این شهر تاسیس شد و به عنوان اولین اتاق تجارت در ایران شروع به فعالیت کند.

·        گردشگری

همه ما می دانیم که تبریز یکی از مقاصد اصلی گردشگری برای ایرانی ها و خارجی ها است. همچنین وجود جاذبه های طیعی و تاریخی در این شهر باعث شده تا در خدمات گردشگری پیشگام باشد. اولین جاذبه های ایران در شهر تبریز صورت گرفته است و یکی از دلایل مهمی که باعث شده تبریز به نام شهر اولین ها شناخته شود، مسئله گردشگری است. اگر به قصد گردشگری به تبریز سفر می کنید، پیشنهاد می کنیم سوغات تبریز را فراموش نکنید و حتماً تهیه کنید.

·        پزشکی

شهر تبریز در حوزه پزشکی هم در زمینه گرفتن مقام های مختلف به عنوان اولین ها شناخته شده است. اولین عمل قلب باز، اولین عمل پیوند کلیه و اولین پیوند قلب روی سگ ها در تبریز صورت گرفت و به همین دلیل است که به تبریز به عنوان شهر اولین ها شناخته می شود.

بیشتر بخوانید:  ساختار داخلی تفنگ اسباب بازی چطوری کار می کنه

·        انجمن ها

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا تبریز به عنوان شهر اولین ها شناخته شود، این است که در این شهر اولین انجمن ها به وجود آمدند که از مهم ترین آن ها می توان به انجمن نوگرایی زنان در این شهر تشکیل شد. این انجمن برای ایجاد مشارکت زنان تشکیل شد و توانست مشارکت زنان در کارهای سیاسی و اجتماعی را ایجاد کند.

·        اداره و مدیریت شهری

در بحث اداره و مدیریت شهری هم تبریز جزء اولین ها است! چرا که نخستین شهرداری ایران در سال 1278 با نام بلدیه صورت گرفت و به همین دلیل تبریز در بحث مدیریت شهری هم پیشرو است. همچنین وجود مرکز تلفن و کارخانه برق در آن زمان توانست در این مسئله کمک زیادی کند.

·        حمل و نقل

اولین قطار شهری در سال 1280 در تبریز افتتاح شد. این قطار در میدانی به نام قونقا احداث شد و 40 سال مردم را از ایستگاه راه آهن تا این میدان جابجا می کرد.

·        موارد دیگر

موارد دیگری نظیر مسائل امنیت، اولین موزه فوتبال، اولین پارک مینیاتوری ایران، ساخت اولین سامانه بلیط الکترونیکی و موارد دیگر باعث شده تا تبریز به عنوان شهر اولین ها شناخته شود.

اگر به شهر اولین ها سفر کردید، حتماً مناطق تاریخی آن را بازدید کنید. همچنین غذای محلی تبریز را فراموش نکنید و حتماً آن را امتحان کنید. همچنین شما می توانید از طریق جاباما در این شهر زیبا سوییت یا هتل رزرو کنید و با خیالی آسوده بتوانید چندین روز را در این شهر زیبا وقت بگذارنید.